A MotoGP két kisebb kategóriájában is megrendezték az idei év első hivatalos tesztjét Valenciában a Ricardo Tormo pályán. Egyelőre úgy néz ki, hogy mindkét kategóriát a spanyolok uralják.
A Moto2-es kategóriában Pol Espargaro mindenképpen a leggyorsabb embernek tűnik a Pons Racing Kalexével hiszen a három napból kettőt a spanyol nyert meg és az első napon is második lett Nicolas Terol mögött. Összesítésben Espargaro 0,2 másodperccel volt gyorsabb a második helyen végző Terolnál. Úgy néz ki, tehát hogy Terol is hasonlóképpen folytatja a Moto2-ben a pályafutását, mint anno Espargaró hiszen egy gyengébben sikerült tanuló év után ezekből az edzésekből arra lehet következtetni, hogy idén a világbajnoki címért fog majd harcolni az Aspar Team Suterjével. A változatosság kedvéért a harmadik helyen egy harmadik spanyol végzett Julian Simon személyében, aki egy Kalexel megy, idén hiszen a Blusens Racingtől eligazolt az Italtrans Racinghez. Simon egyébként 0,4 másodperccel volt lassabb Pol Espargaronál. Ha még nem volt elég a spanyolokból, akkor csak szólok, hogy a negyedik is egy e nemzetbeli lett Jordi Torres révén. Az ötödik helyen pedig egy svájci végzett Thomas Lüthi személyében, aki 0,5-et kapott Suterjével az élen végzőtől. Lüthi kapcsán azonban fontos megemlíteni, hogy sajnos esett egy nagyot a harmadik napon, amely során, sajnálatos módon megsérült. A svájci világbajnok a thaiföldi Ratthapark Wilairottal ütközött és nagyon úgy néz ki, hogy eltört a jobb keze és a kulcscsontja.
A korábbi világbajnok Toni Elias szereplése eddig nem túl meggyőző, hiszen mindössze a tizennegyedik lett új csapatával a Blusens Racinggel és nem kevesebb, mint 1,3 másodperc volt a lemaradása, Espargaro mögött. Számomra nagy csalódás még Anthony West tizenhetedik és Mattia Pasini tizennyolcadik helye is, de Alex de Angelis huszadik helye sem egy túl szép eredmény. A mezőny egyetlen Moriwakiát hajtó japán Yuki Takahashi pedig mindössze a huszonkettedik lett. Azért mindenképpen érdekes hogy 2010-ben a Moto2 első évében Toni Elias még ezzel a vázgyártóval lett világbajnok idén pedig már mindössze egyetlen egy ilyen gyártmányú váz lesz a mezőnyben és az is egyelőre elég lassú. Azért még említést érdemel a tavalyi Moto3-as bajnok német Sandro Cortese is aki, a Kalexével mindössze a huszonegyedik helyet tudta megkaparintani.
Az eddigiek alapján tehát nagyon úgy néz ki, hogy Espargaro a vb cím fő várományosa, de ezt még azért óvatosan kezeljük, hiszen még el sem kezdődött a szezon. De az hogy meggyőzően kezdett az kétségtelen.
A legkisebb kategória versenyzői is megnézhették Valenciában, hogy holt tartanak a mezőny többi tagjához képest. A Moto3-as kategória tesztjein az idén már új csapattal és új márkával induló Maverick Vinales volt a leggyorsabb kb. ugyan olyan fölénnyel, mint Espargaro a Moto2-ben. Vinales aki tavaly eléggé botrányos körülmények között hagyta ott a csapatát a Blusens Racinget idén már a JHK t-shirt Laglisse csapat színeiben próbálkozhat egy KTM nyergében. Ha már ennél a csapatnál tartunk, akkor arról sem árt beszélni, hogy Vinales csapattársa egy fiatal hölgy lesz majd Ana Carraso személyében, aki egyébként a tizenhatodik helyen zárta a teszteket. De visszatérve a mezőny elejére. A második helyen az Emilio Alzamora csapatát erősítő Alex Rins végzett, aki majdnem 0,3 másodpercet kapott Vinalestől. Idéntől egyébként ez a csapat is KTM-eket használ a tavalyi Suter Hondás szezon után. A harmadik helyen egy újabb spanyol zárt a gyári KTM versenyzőjként Luis Salom majdnem 0,4 másodpercet kapott a honfitársától. A negyedik a német Jonas Folger lett kicsit több mint 0,7-es hátránnyal tehát Jorge Martinez öröme sem lehet teljesen felhőtlen, mert ez a hátrány eléggé nagynak tűnik. Az ötödik a Caretta Tachnology versenyzője az ausztrál Jack Miller lett, aki idén már FTR Hondával versenyez majd. Ő már egyébként majdnem egy másodpercet kapott.
Idén talán érdemes lesz figyelni majd az indiai Mahindrára is, hiszen egész jól teljesített két versenyzőjük. Efren Vazquez a nyolcadik még Miguel Oliveira a tízedik lett a keleti masinával. Nagy csalódás egyelőre a gyári KTM versenyzője az ausztrál Arhur Sissis akinek továbbra sem megy és csak a tizenötödik lett.
Ahogyan a Moto2-ben úgy a Moto3-ban is úgy tűnik, hogy a spanyolok rátelepszenek a mezőnyre. A legesélyesebbnek Maverick Vinales tűnik, de ahogyan már a Moto2-nél is említettem azért nem kell levonni messzemenő következtetéseket ezekből az eredményekből.